گزین‌گویه‌های مطهر.(فرگرد 2370)

هر پگاه نو با یک نگاه نو

گزین‌گویه‌های مطهر.(فرگرد 2370)

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

آن که از «داوری دیگران» و «دادوری همگان» ،

«دربارۀ خویش» در «پندارۀ تشویش» می‌رنجد،باید بداند

به جای داشتن «رنگی از تفکُّر»،«اَنگی از تکبُّر» دارد.

تا انسان از «تکبُّر،رها» و به «تفکُّر بها» ندهد،

هنوز در «بندِ خویش» و «کمند کژاندیش» است.

مولانا این «هودۀ ژرف» را چه زیبا در یک «سرودۀ شگرف» بیان می‌کند:

جمله خشم از کبر خیزد، از تکبُّر پاک شو

گر نخواهی کبر را رو بی‌تکبُّر خاک شو

خشم هرگز برنخیزد جز ز کبر و ما و من

هر دو را چون نردبان زیر آر و بر افلاک شو

و حافظ نیز با «بیانی مانا» و با «زبانی زیبا» چنین می‌سراید:

منم که شُهرۀ شَهرم به عشق‌ورزیدن

منم که دیده نیالوده‌ام به بد دیدن

وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم

که در طریقتِ ما کافری است رنجیدن...

به مِیْ‌پرستی از آن نقشِ خود بر آب زدم

که تا خراب کنم نقشِ خود پرستیدن

#شفیعی_مطهر

#طنزسیاهنمایی. 961  سینه‌خیزرفتن پوتین به سوی باتلاق اوکراین!!

#طنزسیاهنمایی. 961

سینه‌خیزرفتن پوتین به سوی باتلاق اوکراین!!

گفت: پوتین در جنگ با اوکراین در باتلاق خطرناکی افتاده که نه راه پیش دارد و نه راه پس!

گفتم: پوتین به «اَبَرقدرت»بودن خود مغرور شده بود و می‌پنداشت کشور کوچک اوکراین را سه‌روزه تصرّف می‌کند. حالا حدود پنج سال است که درگیر جنگ است و راه چاره‌ای هم ندارد! نمی‌دانم چرا جنگ با اوکراین را پایان نمی‌دهد!

گفت: افتادن در باتلاق فقط یک راه نجات دارد و آن راه این است که نرم‌نرم سینه‌خیر یواش‌یواش از این باتلاق بیاید بیرون!

مردی در خیابان به زمین خورد.توجّه همۀ مردم به سوی او جلب شد.

او برای آن که مردم به افتادنش نخندند،ناگزیر تا خانه سینه‌خیز رفت!!

گفتم: باز هم #سیاهنمایی کردی؟

#شفیعی_مطهر